23 juin 2018

Folkroddels.be – 23/06/2018

NARAGONIA bestaat als duo (Pascale Rubens en Toon Van Mierlo) sinds 2003. Sinds 2006 brengen ze zo gemiddeld om de twee jaar een album uit. Stuk voor stuk pareltjes. En af toe laten ze zich zowel live als op plaat bijstaan door twee extra muzikanten: viool (in den beginne Wouter Vandenabeele, later Luc Pilartz) en gitaar en mandoline (Maarten Decombel). De nieuwe plaat ‘MIRA’ is de derde in quartetvorm. De basis van Naragonia zijn dansbare muziekjes. Hier geven ze zelfs netjes op om welke baldansen het gaat. Maar bal of geen bal, de muziek is ook prachtig om gewoon te beluisteren.

De naam ‘Mira’ is een verwijzing naar een ster, een rode reus die veranderlijk is van vorm en kleur, een metafoor voor de muziek van Naragonia. De plaat begint met het gelijknamige ‘Mira’, een romantische slow scottisch. Romantiek is trouwens nooit ver weg, met walsjes om te huilen zo mooi, een hanterdro om weg te dromen en het droevige afsluitende ‘Astor’, een gavotte de l’aven geschreven door Pascale Rubens. Op één ander nummer na (Angiolino / Valzer di Monticello, een compositie van Maarten Decombel) werden alle andere nummers geschreven door Toon Van Mierlo.

Af en toe wordt er een tandje bijgezet. Zo bijvoorbeeld in twee bourrées. Met een gastspeler. Neen, niet Gregory Jolivet die in het verleden al meespeelde op een paar cd’s van Naragonia, wel die andere draailiergrootheid Gilles Chabenat.

Zoals we al gewoon zijn van de groep wordt er op een hoog niveau gemusiceerd, zijn de composities prachtig en de arrangementen doordacht. Ze slaan hier geen nieuwe muzikale wegen in maar blijven doen waar ze goed in zijn, en waar ze over gans Europa een ganse schare fans mee verworven hebben. Een pluim ook voor Jeroen Geerinck en diens Studio Trad die alles heel mooi ingeblikt heeft, en voor Leen Devyver voor het mooie artwork.

Hield je al van de vorige platen van Naragonia, dan zul je ‘Mira’ zeker ook schitterend vinden. Hield je niet van hun vorige platen, dan ben je een zeldzame diersoort.

Ik heb wel één kritiekpunt. Het album had wat langer mogen duren. Tien maal langer bijvoorbeeld.

Mot clé :