Moors Magazine – Holly Moors – 09/2017

La Mère de nos Mères, oftewel de Moeder van onze moeders is de titel van een opmerkelijk album van Aurélie Charneux met composities en teksten van haar hand waar je wel een beetje Frans voor moet beheersen om ze ten volle te waarderen. Want je hoort twee stemmen – een vrouw die tekstloos zingt en een vrouw die teksten declameert op een manier die je bijna niet meer spreekzingen kunt noemen, al zit het er wel zeer dicht tegenaan. De muziek wordt beheerst door de weemoedige klarinet van Charneux, de cello van Marine Horbaczewski, en de percussie van Stephan Poucin.

De cd zit verpakt in een prachtige digipack met een boekje waarin alle teksten terug te vinden zijn, dus je kunt het hele album rustig beluisteren met het boekje bij de hand, waardoor ook voor een Nederlander de teksten niet echt een onoverkomelijk probleem hoeven te zijn. Anders laat je je gewoon wegdrijven op de geluiden van die prachtige, meeslepende muziek die de teksten zo buitengewoon fraai ondersteunt. Een opmerkelijk project dat de luisteraar bijna als vanzelf bij de kladden pakt en niet meer loslaat – je blijft, bijna gehypnotiseerd, luisteren. Bijzonder.

Overigens kenden we Aurélie Charneux al van Klezmic Zirkus, en speelde ze als gastmuzikant mee bij Nisia,Turdus Philomelos, Turlu Tursu, Alain Frey en nog veel meer. Dit ambitieuze soloproject laat een verbluffend staaltje zien van haar compositievermogen en haar talent voor tekst. Chapeau!

 


https://www.moorsmagazine.com/muziek/overig/aurelie-charneuxs-la-mere-nos-meres/

Mot clé :
%d blogueurs aiment cette page :