NIEUWE NOTEN – Ben Taffijn

Op ‘Gift’ speelt de Belgische celliste Sigrid Vandenbogaerde een aantal solostukken van diverse componisten. Zelf zegt zij over deze Cd: “‘Gift’ is born of the desire to express my gratitude for having been given the gift of loving music and sound. Music gives us among other things a tremendous opportunity to withstand the sorrows of childhood. ‘Gift’ takes you on a journey to the heart of sound which empathizes with emotion, revealing it, transforming it, calming it and allowing it to be.” Welnu voor een hartstochtelijk muziekliefhebber klinkt dit natuurlijk als de spreekwoordelijke muziek in de oren.

Vandenbogaerde maakt haar statement dan ook meer dan waar in een aantal intieme stukken die zij op deze Cd heeft gerubriceerd in een aantal categorieën. De eerste is ‘Résilence’ oftewel ‘veerkracht’. Naast twee stukken van Johann Sebastiaan Bach, die op een solo Cd met cellostukken natuurlijk niet mogen ontbreken, vinden we ‘Cuminum Cyminum’ van de Belgische componinste Line Adam, waarin Vandenbogaerde op bedachtzame wijze de intense melodie ontvouwt. Krachtig en fragiel tegelijk beweegt ze van hoog tot diep grommend laag. Onder ‘Résilence’ vinden we ook twee korte stukken van Sofia Goebaidoelina. ‘Prelude I’ en ‘Prelude VII’. Vooral ‘Prelude VII’ valt op door het heftige en pijnlijke spel. De slagen op de snaren en de felle uithalen verklanken de veerkracht. Bijzondere momenten, mede te danken aan de sublieme akoestiek van de Chapelle des Seours Noires in Mons.

Beluister hier ‘Prelude VII’ van Sofia Goebaidoelina:

Bijzonder is ook ‘Espressivo’ een onderdeel van een cello suite vande Spaanse componist Gaspra Cassadó. Deze in 1966 overleden cellist en componist, de zelf nog studeerde bij de legendarische cellist Pablo Casals, levert met dit stuk een zangerige, melodramatische compositie die door Vandenbogaerde met veel gevoel en weemoed wordt gespeeld.

Onder de term ‘Contemplation’ heeft Vandenbogaerde allereerst een compositie van de Belgische fluitist en saxofonist Manuel Hermia gekozen. Langzaam en weloverwogen rijgt zij in het eerste en het laatste deel van ‘Fluid Suite 1′, de noten aaneen. Het middendeel is door Hermia ritmisch getoonzet in een krachtige, hypnotiserende cadans. Vandenbogaerde speelt de snelle noten vol overgave. In ‘Dreaming in Blue Sky’ en ‘Sensitive Atmosphere’ van de celliste en componiste Françoise Derissen horen we diezelfde meditatieve intensiteit terug. Waarbij vooral ‘Dreaming in Blue Sky’ opvalt door het repetitieve karakter. Maar het zijn beide zeer spannende composities waarin de componist een ingetogen, bijna spiritueel verhaal vertelt. Een verhaal dat Vandenbogaerde uitstekend weet te vertolken.

Beluister hier een fragment van ‘Fluid Suite 1′:

De Cd sluit af met het titelnummer ‘Gift’, dat door de celliste van een eigen categorie is voorzien, al had het net zo goed onder de categorie ‘Contemplation’ kunnen vallen. Het is een stuk van de Belgische componist Renaud Lhoest, die hier koos voor een innemende melodie, waarin hij zich schatplichtig toont aan de klassieke celloliteratuur van de barok. Gaandeweg loopt het tempo echter op en kruipt er iets heftigs en intens in de muziek. Een spannende afsluiting van een zeer boeiende Cd.

Mot clé :
%d blogueurs aiment cette page :