Mixed World Music – Ton Maas – 22/05/2017

Deze tweede cd van het Mehmet Polat Trio opent intrigerend, met een op de Arabsche luit getokkeld motief dat als een branding komt aanrollen en tijdens het aanzwellen geleidelijk van toon en sfeer verandert. De ney van fluitist Sinan Arat trekt er in eerste instantie lange, ijle lijnen doorheen en de kora van Dymphi Peeters zorgt voor ondersteunend gekabbel in de achtergrond. Daarmee openbaart zich meteen de gewijzigde rolverdeling binnen het trio, want Peeters speelt een veel bescheidener rol dat haar voorganger Zoumana Diarra, die wegens gezondheidsproblemen moest afhaken.
Maar als ze soleert, zoals in het tweede stuk Dance It Out, doet ze dat wel degelijk effectief, terwijl Polat verrast door met zijn ûd in de huid van een basgitaar te kruipen. Ook dat stuk maakt onverwachte transformaties door, tekenend voor Mehmet als componist, die wederom alle stukken schreef. De elf composities hebben stuk voor stuk een complexe structuur die zich niet zomaar laat doorgronden. Hoe fijnbesnaard en oorstrelend ze ook klinken, je voelt aan je water dat er onderhuids altijd van alles woelt en broeit. Daarvoor hoef je je hart niet eens te raadplegen.

 


http://mixedworldmusic.com/recensies/?id=1221

Mot clé :
%d blogueurs aiment cette page :