Simon Leleux

Specialized in Arab and Middle Eastern percussions, SIMON LELEUX started playing music with what has remained his favorite instrument: the darbuka. This instrument, shaped like a tumbler, whose traditions linked to it are as different as the refined ways to play it, was the starting point of his interest for many types of percussions. Among these, the tombak, the Indian tablas, the frame drums, the riqq and the cajon, to name but a few.
Trained with such masters as Zohar Fresco, Ahmet Misirli, Pedram Khavarzamini, Madjid Khaladj, Niti Ranjan Biswas, Azzedine Jazouli, since 2014, he has focused on studying the doholla with the master who broke new ground with this instrument: Levent Yildrim.
Simon had the privilege to share the stage with musical celebrities and extremely varied projects, ranging from oriental music with Ghalia Benali to baroque music with Les Menus Plaisirs du Roy, not to forget Berber songs with Khalid Izri, ottoman music with Lamekan Ensemble and Kudsi Erguner (Ottoman Drums), folk music with Onirim and the Machine and Orbál, music from the Balkans with the Karsilama Quintet, world muic with Emre Gultekin/Vardan Hovanissian and the project Refugees for Refugees, fusion jazz with Michel Lassot and the Surprises of the Chef, French songs with Claire Spineux, rock with Kazmath…
In 2014, in order to continue his rythmico-musical research, he launched a duet called Auster Loo, with flute player Lydie Thonnard.
In 2016, the group Elefan was born.
Having graduated in pedagogy in 2013 from the Namur Conservatory (I.M.E.in 2015P.) as well as from the Rotterdam Conservatory (Master of Music Codarts) in Turkish percussions, he is currently teaching within the Brussels organisation focused on world music MuziekPublique, as well as two local academies.

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Spécialisé en percussions arabes et du Moyen-Orient, Simon Leleux débute la musique avec ce qui reste son instrument de prédilection : la darbuka. Cet instrument, en forme de gobelet, dont les traditions s’y rattachant diffèrent autant que les modes de jeu raffinés s’y rapportant, est à l’origine de son intérêt pour un bon nombre de percussions. Parmi celles-ci, le tombak, les tablas indiens, les « frame drums », le riqq et le cajon en sont quelques-uns.
Formé avec des maitres tel que Zohar Fresco, Ahmet Misirli, Pedram Khavarzamini, Madjid Khaladj, Niti Ranjan Biswas, Azzedine Jazouli, il se concentre depuis 2014 sur l’étude du doholla avec le maitre à l’origine de nombreuses innovations sur cet instrument : Levent Yildirim.
Simon a eu le privilège de partager la scène avec des personnalités musicales et des projets extrêmement variés, en allant de la musique orientale avec Ghalia Benali à la musique baroque avec « Les Menus Plaisirs du Roy », en passant par la chanson berbère avec Khalid Izri, la musique ottomane avec Lâmekân Ensemble et Kudsi Erguner (Ottoman Drums), le folk avec Onirim & the Machine et Orbál, la musique des balkans avec le Karsilama Quintet, la world avec Emre Gültekin/Vardan hovanissian et le projet Refugees for Refugees, le jazz fusion avec Michel Massot et les Surprises du Chef, la chanson française avec Claire Spineux, le rock avec Kazmath…
En 2014, dans le but de poursuivre ses recherches rythmico-musicales, il lance un duo qui s’appellera Auster Loo, avec la flûtiste Lydie Thonnard.
En 2016, le groupe Elefan voit le jour.
Diplomé du conservatoire de Namur (I.M.E.P.) en pédagogie en 2013 ainsi que du conservatoire de Rotterdam (Master of Music – Codarts) en percussions turque en 2015, il enseigne aujourd’hui au sein de l’organisation Bruxelloise axée sur la musique du monde « MuziekPublique », ainsi que de deux académies locales.

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